Protokoll UL-möte 121203

Protokoll fört vid ungdomsledarmöte nr 2 med Alingsås Handbollklubb

Klicka på Läs mer för att ta del av protokollet.

Tid: 3 december 2012 kl.18.00
Plats: Sälen, Nolhagahallen

Närvarande: 20 personer.

1. Irene öppnande mötet och fastställde dagordning.

2. Frågor och synpunkter från ungdomsledarna.
• Börjessons minibussar används i första hand av seniorlagen (Herr, Dam, HP), men kan även utnyttjas av ungdomslagen om det finns utrymme och de är lediga. Hör av er till Lena med en förfrågan om intresse finns.
• B-pojk bad klubbchefen att tänka smart inför nästa säsong när BP blir AP. Tankar finns om två A-pojksgrupper nästa säsong.
• Det finns en del handbollspelare som bor i Ingared och spelar i Baltichov. Vi värvar inte utan de är välkomna till AHK om de vill.
• Det finns videoutrustning på kansliet att låna. Kontakta kansliet för vidare info.

3. UK informerar
• Blå Tråden – Kansliet har köpt en inloggning till målvaktsövningar på nätet. Maila Maria om ni vill logga in där så får ni ”låna” inloggningen en dag. Det är en stor bank med övningar som kommer att hjälpa till med målvaktsträningen. Återigen framkom det hur viktigt det är att klubben har en övergripande strategi för våra ungdomars utveckling. HUR vi skall arbeta för att nå våra mål och för att våra spelare skall vara redo att steget in i senior nivå. Ledarna behöver veta vad spelarna skall kunna som seniorspelare och sedan bryta ner övningarna till 8-års ålder. Det behövs en ungdomsansvarig som ansvarar för detta. Förslag kom att en grupp tränare, som tas fram av Christer Mårtensson, träffas i Hallby på fredag kväll 20:00 och sätter sig och diskuterar om hur gå vidare med Blå Tråden. Förslag kom även att låta gymnasieelever på handbollsgymnasiet få göra sitt projektarbete för AHK med handledning av handbollsinstruktör Franzén eller Johansson.
• De fyra utvecklingsdagarna som gick av stapeln i november ansågs positiva och hade ett deltagarantal på ca 15 pers per gång. Dokumentationen från Annas skadekurs kommer att mailas ut till alla ledare så fort vi får det.
• Beslutades att försöka få till en bytardag under utbildningsveckan där overaller, skor mm kan komma att byta ägare.


4. Kansliet informerar.
• ”Ledarpärm” för nya ledare. Maria mailar ut en innehållsförteckning som hon har hittat på kansliet. Den kan användas som bas för vilken info som behövs som ny ledare i klubben. Vänligen återkom till Maria om vad som är relevant av detta att ta med sig vidare.
• Kick Off läger ny helg. Nästa år kommer lägret att hållas vecka 33, 16-18 aug. Semestrar senareläggs hos många och med förhoppning att ingen skall behöva avbryta sin semester kan detta passa bättre. Det gör det även för kansliets personal som nu får två veckor på sig med planeringen. AHK har även bett Olkaresor att titta på ett alternativ till Skene. Ledarna uttryckte att nuvarande kostnad är tillräcklig och att avståndet till Skene är lagom. Mer info om detta kommer.
• Inga träningstider sägs upp under juldagarna, förutom 27-30 december i G:a Tennishallen. Ledarna måste kontakta Maria omgående om någon träningstid inte kommer att utnyttjas. Det minskar klubbens kostnader.
• Michelles Minnesfond finns för de ungdomar som kan behöva hjälp med skor, läger mm. Ansökan skall ske av förälder via Kansliet. Dessa ärenden hanteras konfidentiellt.
• Potatiscupen närmar sig. Meddela Maria vilka två föräldrar som är representanter för ert lag.

5.  Övriga frågor.
• Klubbchefen informerade om att det inkommit 54 ansökningar varav 12 från Alingsåsare till killarnas NIU gymnasium. Det tas in 12-14 spelare nästa år.
• Klubbchefen informerade om att det finns tankar om att AHK skall arrangera ett Handbollsläger för ungdomar i början av sommaren.
• Klubbchefen informerade att en ”fadderkväll” planeras fredagen 11 januari. Alla lag skall då ha en träningstid och träningen skall hållas av någon från Elitlaget.

6. Nästa ungdomsledarmöte 20 feb 18:00. Då skall grupperna F/P02 förbereda en presentation på 10 min var om hur de arbetar i sina grupper enligt tidigare utsänd agenda.

7. Tack till F99 och P99 för era presentationer. Förhoppningsvis gav det oss andra några nya idéer att ta med oss i vårt arbete.

Vid protokollet / Justeras


Gunilla Härnälv / Maria Sundén

Skrivet av Maria Sundén   
2012-12-17 10:41